31 megosztás

Egy modern szórakozás, ami meg is őrjíthet

A szerepjátékról írok most, vagy másik nevén az RPG-ről (role playing game). A veszélyeiről majd a cikk végén értekezem, először lássuk, hogy mi is ez a játék.

Amerikából indult világhódító útjára a 60′ – as évek végén és a 70′ – es évek elején. Alapító atyjának Gary Gygax-ot tartják, aki az első szerepjáték szabályrendszer megalkotója is, Dungeons & Dragons (Tömlöcök és Sárkányok) névvel.  Maga szerepjáték egy általában fantáziavilágban játszódó kalandot formáltat meg a játékosokkal, akik ennek a világnak a hősei a játék alatt. Az ő döntéseiktől függően alakul a kaland, amelyet a mesélő mozgat. Ő az a személy, aki tálalja a kihívást, mozgatja a mellékszereplőket és elbírálja a különböző vitás szituációkat. Ezen döntéseihez használ különböző oldalszámú “dobókockának” nevezett idomokat, melyek között a négyoldalútól a húszoldalúig számos megtalálható. Eredeti változatban asztal mellett ülve játsszák, ahol a játékosok szóban közlik karaktereik, a megalkotott hősök cselekedeit és döntéseit.

Mai korban a Stranger Things sorozat illetve az Agymenők sorozat főszereplőinek kedvenc időtöltései között láthattuk. 

A szerepjátékot sok támadás érte nemsokkal az elterjedése után. A keresztény egyházak ellenszenvvel kezelték, mint minden olyan jelentős alkotást, amely a mágia és okkult dolgok felé terelték a fiatalok és a hívek figyelmét. Modern gondolkozással nehezen érthető ez az aggodalom, de ha az Egyház történelmére tekintünk, amely Isteni csodákkal és démoni megszállásokkal, zaklatásokkal van kikövezve, már jobban érthető. 

A játékosokat, főleg az USA – ban, megvádolták sátánizmussal, szexuális perverzióval, szadizmussal és más lelki eltévelyedéssel. Mivel a szerepjáték részét képezi a sötét varázslók szerepeltetése, és a főgonosz, akárcsak a filmeken, gyakran szociálisan érzéketlen, és perverz lelki hajlamokkal is rendelkezik, és a hab a tortán, hogy a játékosok is alakíthatnak ilyen karaktereket, a vádak részben érthetőek is. Mindig az adott játékkörtől függ, hogy mit hoznak elő a játék jelentette lehetőségekből. A szellemi légkör, ami jellemzi a játékmenetet, mindig az azt létrehozók felelőssége.

Általában elmondható, hogy a játékosok és a mesélő is, ahogyan a játék elején belehelyezkednek egy – egy szerepbe, és azt következetesen képviselik az akár órák hosszán át tartó játékmenet során, az alkalom végeztével abból ki is tudnak lépni, és folytatják a hétköznapi életüket. A játék során szociális interakciókat modelleznek le, kockázatot vállalnak, de főleg: kiszakadnak a hétköznapi taposómalomból és jól szórakoznak. 

Bizonyos esetekben azonban valóban baj történhet. Amikor olyan valaki játszik a játékkal, akit kevés sikerélmény köt a realitás világához, esetleg rejtett hajlama van pszichiátriai betegségekre  – tipikus a skizofrénia- , akkor a valóság elől való menekülés, illetve a rejtett hajlam a felszínre törhet és tönkre zúzhatja a játékos életét. Természetesen a helyzettel való őszinte szembenézés ilyenkor is segíthet, és a szakszerű kezelés, a személyiségfejlesztés kivezetheti a bajba kerültet akár szó szerint a pszichiátriáról is. Ez a biztató elmélet.

A tapasztalat azonban azt mondatja e sorok írójával, hogy a gyakorlat kicsit más. Könnyű elvárni, hogy segíthet a személyiség fejlesztése, de sokszor ezt csak az élet végzi, és a bajba jutott szerepjátékosnak akár évekre is célszerű búcsút mondani a játéknak és a baráti társaságnak, míg a személyisége annyira meg nem erősödik, hogy immár sikeresen nézhet szembe a szerepjáték, számára nagyon is létező, kihívásával. 

Általános esetben azonban a szerepjáték közösséget teremt, a játékosok egyéb tevékenységben is részt vesznek közösen – szülinapi partik, kirándulások – és sok barátság jött már létre a szórakozás ezen modern kori válfajának köszönhetően. 

A cikk szerzőjéról:

Toplak Zoltán

A szerző mentálhigiénés asszisztens, író, civil újságíró. Társadalomelméleti könyvek és esszék alkotója, újságírója több pszichológiával és társadalomelmélettel foglalkozó internetes portálnak, blognak. Több internetes lap alapítója, társalapítója. Az internetes civil újságírói élet aktív szereplője, a Hírújság.hu mellett állandó szerzője a Valódi Egyenlőséget portálnak, a Férfiak Lapjának és a Férfihang Közéleti Magazinnak.

f Facebook
31 megosztás