10 megosztás

Bulvárnézés

Mivel azt mondta a szemorvos, pihentessen az új szememet, pár napig a korábbihoz képest sokkal kevesebbet olvastam és néztem számítógépet. Mi marad ilyenkor? Hát a tévénézés, az közepes távolság, kevésbé fárasztó.

A bolgár tévézés azonos a magyarral. Talán csak az egyetlen sajátosság, hogy itt léteznek párttévék is, ezek jellemzően kis nézettségű csatornák. Ill. még egy sajátosság: itt az állami csatornák nézettsége sokkal nagyobb, mint Magyarországon. Ezeket eltekintve a helyzet azonos: van pár közéleti csatorna, de a legnagyobb csatornák a bulvártartalmúak, a magyar RTL és TV2 modellje alapján. Azaz folyamatosan közepesen régi akciófilmek, sóműsorok, bulváros beszélgetések, vetélkedők, stb.

Szóval most néztem pár napig ilyeneket. A legnézettebb bolgár csatornát figyeltem elsősorban, ez a btv nevű, ami az amerikai CME tulajdona (alapította Ronald Lauder, a neves kozmetikai milliárdosnő fia és Mark Palmer, volt amerikai nagykövet Budapesten). A CME Magyarországról ki lett rúgva még 1997-ben, ez figyelemreméltó sztori volt annak idején, lényege, hogy Horn és Orbán megállapodtak az SZDSZ háta mögött, így az RTL és a TV2 kapott frekvenviaengedélyt, a SZDSZ-közeli TV3 meg nem, pedig – mint később kiderült – ők jobb ajánlatot tettek az RTL-nél. Ez akkor közös érdek volt az MSZP és a Fidesz számára, egyrészt az MSZP nem akart még egy hatalmas nézettségű fórumot ajándékozni kényszerű koalíciós partnerének, az SZDSZ-nek, másrészt a Fidesznek akkor már az MSZP volt a kisebb rossz az SZDSZ-hez képest. Szóval a TV3 maradt kisnézettségű kábelcsatorna, majd meg is szűnt pár évvel később.

A politikai műsorok persze agymosóak, talán kevésbé kicsit, mint Magyarországon, de legalább olyan rosszak. Talán csak az jobb, hogy a bolgár médiahelyzet sose volt olyan kiegyensúlyozatlan, mint Magyarországon 1990-2010 között, így valamivel plurálisabb a hangvétel. De hátul ugyanúgy megy a kritikátlan euroatlantista-progresszív halandzsa, csak finomabban.

Miért lett plurálisabb a bolgár médiaközeg? A fő ok – bármennyire is meglepő – a kommunisták! A bolgár komcsik ugyanis megreformálásuk után is sokáig ellenségei maradtak a hivatalos euroatlantista vonalnak, majd pedig amikor ezt végül elfogadták, mindig maradt bennük valami tartózkodás, szkepszis. Ellentétben magyar elvtársaikkal, akik szinte azonnal a nyugat lelkes hívei lettek, a bolgárok más utat választottak. S mivel az ex-komcsik hatása Bulgáriában is nyomasztó maradt a kommunizmus után, ez a hatás segítette a pluralizmust: olyan eszmék, melyek Magyarországon csak 2010 után lettek “szalonképesek”, Bulgáriában mindig léteztek a médiatérben.

De a politikai adás kevés, minden a szórakozás. Én mondjuk nem szórakoztam, inkább röhögtem a szánalomtól. Eddig ugyanis ezen a csatornán szinte csak a LÖIM bolgár adását néztem, most meg hirtelen mindent.

Amitől erősen viszketni kezdtem, az a reality só típusú zenei vetélkedők. A legnépszerűbb jelenleg a The Voice bolgár verziója, ez korábban a magyar TV2-n is ment Magyarország hangja néven. Nos, itt máig megy, s abszolút a legnézettebb.

A menet: válogatások hosszú menete a versenyzőkből ki jobb énekes.

Önmagában semmi baj, de az egész nevetségességig víve. Íme a 8 röhejes elem:

  • a zsűritagok úgy viselkednek mintha be lennének drogozva, indokolatlanul felugrálnak, táncolnak,
  • plusz a zsűritag nők kb. cirkuszi bohócnak vannak öltözve, úgy is mozognak, gesztikulálnak (hangsúlyozom, bohócöltözet, nem extravagáns stílus, én imádom az extravagáns nőket),
  • minden versenyzőről kiderül, hogy hatalmas egyéniség, kivételes tehetség, s világhírű szintű előadó,
  • a műsorvezetés mindent eltúloz, minden “fantasztikus”, a “közönség tombol”, akkor is amikor egyébként mindenki nyugodtan ül a helyén diszkréten tapsolva,
  • mindenki ismer minden dalt, a tök ismeretleneket is, olyan szinten, hogy tökéletesen ismerik a szövegüket is,
  • a meghívott díszvendégek “fenomenálisak”, “megismételhetetlenek”, “nagybetűs művészek”, kb. mint Szent Árpi Bácsi a magyar ballib mondavilágban,
  • a normális viselkedésű versenyző hátrányban van a problémással szemben, láthatóan sokkal fontosabb a reklámérték a zenetudásnál,
  • amikor kirúgnak egy versenyzőt, az mindig “nehéz döntés”, “hatalmas veszteség”.

Azt hiszem, Puzsér népszerűségének nagy titka, hogy annak idején – celeb karrierje kezdetén – direkt nem tartotta be ezeket a szabályokat.

S persze zeneileg abszurd az egész. Bár nem vagyok a modern zene híve, meg zenész se vagyok, énekelni nem tudok, de azért elemi hallásom van, képes vagyok megállapítani ki csinál valamit jól és ki nem, s bizony sokszor a rosszul éneklő ember jut tovább. Egyszerűen teljesen világos, hogy marketing szempontok alapján van megállapítva kinek kell tovább jutnia.

Share this:

Related

A cikk szerzőjéról:

Marinov Iván

A szerző bölcsész, író, műfordító, többnyelvű tolmács, civil újságíró. 1993 óta aktívan jelen van a magyar internetes civil újságírói életben. Önmeghatározása szerint: "szabadidejében populista közíró és mélyelemző". Több internetes lap alapítója, társalapítója. A Hírújság.hu mellett alapítója, főszerkesztője és állandó szerzője a Bircahang.org társadalmi illetve közéleti kérdésekkel foglalkozó portálnak.

f Facebook
10 megosztás